Zažila prvú svetovú vojnu, založenie Československej republiky, Slovenský štát aj pád komunizmu. Prevádzka na úzkorozchodnej trati medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami funguje už 110 rokov.
V čase svojho vzniku bola unikátom, ktorým zostala dodnes. Je totiž najstaršou verejnou elektrickou traťou na území Slovenska. „Železnička bola spustená do prevádzky 27. júna 1909. Bola jedinečná z toho dôvodu, že od začiatku bola elektrifikovaná, pričom v niektorých dedinách nemali elektrinu až do 50. rokov," vysvetľuje Dušan Nosál z neziskovej organizácie Trenčianska elektrická železnica (TREŽ).
Železnica spojila dopravný uzol v Trenčianskej Teplej s kúpeľnými Trenčianskymi Teplicami. Nahradila konské povozy, ktoré boli príliš prašné a nemali ani dostatočnú kapacitu. Z električky sa tak okamžite stal moderný a luxusný spôsob prepravy, ktorý využívali najmä kúpeľní hostia. Trať zároveň slúžila aj pre nákladnú dopravu, vozili po nej poštu, uhlie, ale aj pečivo. „Okamžite mala grafikon, ktorý bol výrazne naplnený. Dokonca bola zriadená výhybňa Kaňová, ktorá je už zrušená a kde sa v polovici trate stretávali vlaky a jazdili oproti sebe," doplnil Nosál.
Zlomovým bol pre železničku rok 2011, keď pre stratovosť zrušili železnice jej pravidelnú prevádzku. Už o rok sa však dala dokopy skupina nadšencov, vďaka ktorým môžete absolvovať jazdu historickým vláčikom aj dnes. „Skúsili sme turistický potenciál železničky. Priznám sa, že v minulosti som z nej nemal dobrý pocit, ale bol som milo prekvapený, ako dobre sa táto atrakcia napokon uchytila," povedal Nosál.
Električka vyráža na koľaje počas tematických jázd, teda na rôzne sviatky či dôležité výročia. Počas turistickej sezóny dokonca premáva pravidelne počas víkendov a sviatkov. Na jej prevádzku prispieva Trenčianska župa sumou 25-tisíc eur ročne.
zdroj: trezka.sk
Malebná zrúcanina viditeľná už z diaľky na vápencovo-dolomitickom kopci poskytujúca…
Dominantný a majestátny. Taký je hrad Beckov. Vyrastá zo skaly, je s ňou spätý ako sú s…