Garáž je najmenším pódiom festivalu Pohoda. Od roku 2021 sa vďaka projektu Európske hlavné mesto kultúry Trenčín 2026 vždy po festivale presúva do mesta Trenčín a na niekoľko týždňov sa mení na alternatívny kultúrny priestor s vlastnou dramaturgiou. V súvislosti s Garážou sa objavili novinky a nielen o tom sa budeme rozprávať s umeleckou riaditeľkou Lenkou Kuricovou a produkčným koordinátorom Patrikom Kubiznom z Európskeho hlavného mesta kultúry Trenčín 2026, vitajte.
Garáž prinesiete po tretí krát do Trenčína, kde sa opäť budú môcť predstaviť viaceré kapely. Ako vznikol tento nápad?
Lenka Kuricová: Tento nápad vznikol v spolupráci s festivalom Pohoda a jeho organizátorom Michalom Kaščákom, keď sme koncipovali rôzne druhy programov do tzv. Bid booku, čo je kniha, s ktorou sa kandiduje na Európske hlavné mesto kultúry. Michal bol zároveň členom našej programovej rady a zastupoval oblasť hudby. S ním sme teda konzultovali všetky programy, ktoré sa týkali tohto druhu umenia. Chceli sme nadviazať na alternatívny a undergroundový background Trenčína a hudobné zázemie, ktoré v meste existuje. Garáž bola pre nás dobrým a prirodzeným symbolom začínajúcich kapiel. Zároveň poskytuje priestor, v ktorom môžu dostávať príležitosti rôzne subkultúry a nielen veľkí headlineri.
Počas predošlých dvoch rokov mohli v Garáži v Trenčíne koncertovať v priebehu augusta a septembra mladé kapely. Tento rok prinesiete 14. - 16. septembra Garáž vo forme showcase festivalu. Prečo táto zmena a ako to bude celé prebiehať?
Patrik Kubizna: Tento rok sme sa rozhodli zamerať na formát showcase festivalu. Celý koncept Garáže sme zamerali na potencionálny rast mladých kapiel, ktoré v Garáži vystúpia v Parku M. R. Štefánika. Koncerty sa uskutočnia počas troch dní, súčasne s tým pobeží sprievodný program.
Pozvali sme začínajúce kapely z celého Slovenska a odborníkov z hudobného priemyslu, teda ľudí z hudobných festivalov, vydavateľstiev, aj ľudí, ktorí sa zaoberajú showcase festivalmi. V rámci sprievodných aktivít prídu známejší hudobníci, na ktorých sa zameriavame a doplnia vzdelávaciu časť projektu.
Vo štvrtok máme diskusiu, ktorú moderuje Oliver Rehák s úspešnými hudobníkmi z Trenčína - Nina Kohout a Bulp. Okrem toho máme večer slam poetry vystúpenie.
V piatok máme v programe legendárne kapely z trenčianskeho regiónu ako Bez Ladu a Skladu, počas dňa vystúpia Vrbovskí Víťazi.
Sobotu sme zamerali prioritne na hudobný priemysel. Pripravili sme diskusiu so Shinou, ktorá je hudobníčka a zároveň vedie nezávislé vydavateľstvo Slnko records, a Alexom Čerevkom, ktorý v rámci hudobného PR zastrešuje La La Music Export, Sharpe (showcase festival, pozn. red.) a taktiež aj Slnko records, čiže má v tomto široký záber.
Garáž je určená pre začínajúce kapely. Spomínal si Ninu Kohout, ktorá patrí medzi najznámejšie súčasné mená našej scény, Bezladu a Skladu a Vrbovskí Víťazi sú etablovaní harcovníci v rámci českej a slovenskej scény. Prečo program festivalu rozširujete o tieto zásadné mená?
Lenka Kuricová: Tieto mená nepozývame do Garáže v rámci hudobného programu v zmysle, že budú mať hudobné vystúpenie, ale ideme ich vyspovedať, ako sa to stalo, že sa dostali z bodu nula niekam vyššie, kde sa teraz nachádzajú. Budú teda účastníci predovšetkým diskusií a malých panelov, ktoré budú sprievodnými aktivitami ku koncertom mladých slovenských kapiel.
Jedným zo zmyslov showcase festivalov je networking, čiže naberanie nových skúseností a ich výmena medzi skúsenými profesionálmi a tými začínajúcimi. To bol jeden z najdôležitejších dôvodov, prečo sme ich pozvali.
Najdôležitejšou vecou bolo vybrať kapely, ktorých tento rok vystúpi dvadsať. Aké kapely ste hľadali a našli?
Lenka Kuricová: Kapely sme vyberali formou otvorenej výzvy. Mali sme porotu, v ktorej bol zastúpený náš tím EHMK Trenčín 2026, ale predovšetkým sa táto porota skladala z nezávislých odborníkov zo slovenskej hudobnej scény. Spomenúť môžeme Táňu Lehockú z Real Something alebo Michala Berezňáka z La La Slovak music Export a Sharpe, svoje zastúpenie mal aj festival Pohoda a ďalší.
Hľadali sme začínajúce kapely, ktoré nemajú vydaný žiadny singel, prípadne maximálne jedno EP alebo debutový album, pretože sme chceli vytvoriť atmosféru showcase festivalu a EHMK je nástrojom nielen na veľké podujatia a festivaly, ale aj na vytváranie príležitostí transverzálne pre všetky vrstvy kultúrno-kreatívneho priemyslu.
Osobne z dvadsiatky účinkujúcich poznám Soňu Kmeť a Cup of Tea, ktorí len nedávno vydali debutové albumy a počuť o nich budeme aj v jeseni, kedy sa objavia na televíznych obrazovkách a vo vysielaní RTVS v novom hudobnom programe Na šnúre. Ostatné kapely boli pre mňa absolútne neznáme. Koľko z kapiel, ktoré vystúpia v Garáži ste poznali?
Patrik Kubizna: Priznám sa, že okrem spomínanej Soni Kmeť som tiež mnohé nepoznal. Prídu aj kapely, ktoré už hrali v Garáži. Keď som si prvýkrát vypočul playlist kapiel, ktoré sa prihlásili, bol som nadšený, koľko skvelých vecí máme v programe a ako parádne sa to podarilo vyskladať. Snažili sme sa to zladiť tak, aby bol program žánrovo pestrý a môžem povedať, že žánrovo to máme rozdelené od indie rocku, alternatívneho rocku, metalu až po rap. Teším sa práve na rozmanitosť programu Garáže a myslím, že každý, kto príde, tak si to aj užije.
Vlani vystúpil na Pohode v Garáži Dušan Vlk, ktorý sa tento rok dostal na tretie najväčšie pódium tohto festivalu, doslova skokan roka. Keď si predstavíte všetky kapely, ktoré doposiaľ hrali v Garáži, sú mená, ktoré vám utkveli v pamäti a darí sa im budovať svoju kariéru?
Patrik Kubizna: Môžem povedať náš interný vtip, že najväčším skokanom Garáže je Gleb, ktorý vystúpil ako prvý headliner Garáže v skate parku (v roku 2021, pozn. red.) a dotiahol to až na hlavný stage Pohody.
Dostať sa na hlavné pódium Pohody nie je jednoduché.
Patrik Kubizna: To nie je jednoduché. Ale musím tiež povedať, že sa koncept Garáže mení každý rok. Prvý rok počas kandidatúry na titul EHMK 2026 sme chceli prepojiť komunitu v Trenčíne práve týmto konceptom. Postavili sme to na tom, že vám dáme garáž, priestor a vy si vytvoríte program. Zároveň sme poskytli technické zabezpečenie, robili sme to v spolupráci s Pohodou, spravili sme fantastickú otváračku, trochu nám to pokazili protipandemické opatrenia, ktoré vtedy ešte boli.
Komunita sama si vtedy vytvorila program a my sme jej poskytli support. Bolo to úžasné, priestor skate parku ožil, aj tie decká, keď začínala Garáž, prišli si poupratovať priestor, aby to tam vyzeralo aspoň trochu reprezentatívne.
Vlani sme mali takisto vyhlásenú otvorenú výzvu, ktorá bola zameraná na organizátorov v Trenčíne, ktorí by mohli získavať skúsenosti s Garážou. Súťažili sme o najlepší koncept Garáže s ohľadom na hudobný aj sprievodný program.
Vyhrala to Yasmine Cabanová a Marek Niejadlík. Rozhodli sa umiestniť Garáž do Parku M. R. Štefánika, kde bude aj tento rok. Bolo to skvelé miesto, kde v auguste a septembri tvorili každé dva týždne nejaký program. Náš tím im robil mentoring, technický support, mali workshop s Pohodou a učili sa napríklad aj o PR.
Tento rok dávame priestor hlavne kapelám. Snažíme sa im poskytnúť nielen priestor na hranie, ale aj možnosti vzdelávania a ďalšieho rastu.
Lenka Kuricová: V rámci EHMK je dôležité budovanie kapacít a Garáž je jedným z nástrojov, ktorý tomu má pomocť. Či už je to v rámci komunity, mladých producentov, teraz budujeme kapacity v rámci kapiel.
Vzdelávací blok ešte formujeme, prebehne koncom októbra a majú sa ho zúčastniť všetky kapely, ktoré v septembri vystúpia v Garáži. Finalizovať ho budeme s našou porotou, ktorá je zverejnená a pomohla nám vybrať kapely. Kapely sa budú vzdelávať v rôznych témach: ako dostať svoju hudbu do rádií, ako prebieha booking na festivaly a do klubov, ako dostať svoju hudbu do zahraničia, ako nahrať album. Sú to všetko otázky, ktoré mladých tvorcov môžu zaujímať.
V rámci toho môžeme povedať, že tieto vedomosti môžu v niektorých prípadoch ušetriť desať rokov naberania vlastných skúseností a sú akousi vítanou skratkou, ako sa dostať k penzu týchto informácií. Spomínali ste, že sa zároveň snažíte budovať kapacity. Sú v Trenčíne mladí ľudia, ktorí chcú pôsobiť na rôznych pozíciách v rámci kultúrneho a kreatívneho priemyslu?
Lenka Kuricová: Je to náročná otázka, pretože túto ľudskú kapacitu musíme do určitej miery vybudovať. Nemyslím si, že je tu určitá kapacita, ale Trenčín má v tomto potenciál, ktorý musíme zúročiť. Európske hlavné mesto kultúry je veľká akcia, ale predchádza jej prípravná fáza, v ktorej sa momentálne nachádzame. Projekty spúšťame postupne a škálujú sa do väčších rozmerov.
Budovanie kapacít je transverzálnou záležitosťou nielen pre hudobný priemysel. Vlani sme spustili projekt Runway pre profesionálov, kde sa ľudia môžu vzdelávať v kultúrnom manažmente. Máme spustenú Runway angličtinu, kde sa môžu vzdelávať v jazyku, aby sme to dokázali lepšie prepojiť so zahraničím. Kapacity musíme hľadať a budovať, ak chceme posilniť kultúrny a kreatívny priemysel všeobecne. Ale môžem povedať, že je tu potenciál a určite aj záujem.
Ako môžu kapely tieto skúsenosti zužitkovať?
Lenka Kuricová: EHMK je v prvom rade strategický projekt, ktorý stojí na kultúre. Je dôležité povedať, že sa nejedná len o súbor podujatí, ako si ľudia zvyknú myslieť. Úmyslom tohto projektu je pozitívna transformácia mesta, ale aj regiónu vďaka kultúrnym prostriedkom. Jeden z dôležitých cieľov je práve rozvoj kultúrno-kreatívneho priemyslu. Preto sa venujeme aj vzdelávaniam a veciam, ktoré nemusia byť nevyhnutne viditeľné a veľkolepé pre širokú verejnosť, ale tvoria kostru kultúrnemu a kretívnemu priemyslu v regióne, ktorý sa tým pádom môže lepšie rozvíjať a byť silnejší.
Pre samotné kapely to slúži na ich vlastný rozvoj a rast, aby sa prepojili s dôležitými ľuďmi zo scény, aby boli schopní vycestovať, a napríklad aj, aby jedna z kapiel, ktorá vystúpi v Garáži, hrala v roku 2026 na Eurosonicu (najväčší európsky showcase festival, pozn. red.).
Aká je pozícia Garáže v celkovom projekte EHMK Trenčín 2026, pretože na mňa pôsobí ako jedna z nosných aktivít?
Lenka Kuricová: To sa zdá aj kvôli tomu, že už je spustená. Naplánovaných máme mnoho projektov a sú ich desiatky. Nielen v programe, ale aj ostatných kapitolách ako Európska dimenzia, práca s komunitami a ďalšie, je toho naozaj veľa. Garáž sa pre nás stala signifikantná, ľudia si ju s nami spájajú, aj preto, že súvisí s Pohodou, funguje s nami od kandidatúry a čaká nás jej tretí ročník. Samozrejme, budeme spúšťať viac aktivít. Pýtal si sa na význam Garáže pre nás a dá sa to vyčítať aj z predošlých odpovedí.
Je to jeden zo zástupných projektov pre začínajúcu hudobnú scénu, posilnenie mladého kultúrno-kreatívneho priemyslu a zároveň poskytuje priestor subkultúram a tým pádom tvorí priestor nielen širokému, ale aj okrajovým publikám.
Čo pre vás znamená garáž, máte s ňou nejakú skúsenosť z tínedžerských čias?
Patrik Kubizna: Napríklad, keď sme preniesli Garáž do mesta, mal som pocit, že sme preniesli kúsok Pohody do parku. Bola tam naozaj vynikajúca atmosféra. A keďže tento projekt robím tretí rok, tak si pod slovom garáž nepredstavujem nič iné ako tú desať tonovú garáž, ktorú zakaždým prevážame cez Trenčín na rôzne miesta a nikdy to nie je úplne jednoduché. Vždy musíme nájsť aj kreativitu v tom, ako ju dostať na dané miesto, čo sa nám vždy podarilo. Garáž mám silné spojenú už s týmto projektom a je to pre mňa hudobný priestor a nosič kultúry na rôzne miesta v Trenčíne.
Lenka, ty sa venuješ výtvarnému umeniu. Sú výtvarníci, ktorí začínajú v garáži?
Lenka Kuricová: Nemôžem hovoriť za všetkých mladých výtvarníkov, ale väčšinou začínajú v nejakom type ateliériu, ktorý si môžu vytvoriť aj v garáži. Ale osobne som v garáži nič nevytvorila, takže nemám na túto otázku zaujímavú odpoveď. (smiech)
Trenčín bude hostiť titul EHMK v roku 2026. Momentálne sa nachádzate v príprave. Na čo sa môžeme tešiť, pretože celý projekt nie je len o meste Trenčín a jeho regióne, ale má mať presah na celú republiku a do Európy, čo je náročná úloha.
Lenka Kuricová: Presah na Európu je dôležitý, aby sme vytvorili kanály, ktorými môže umenie a kultúra od nás prúdiť von do zahraničia a zároveň sem bude môcť prúdiť nová, zaujímavá a rôzna zahraničná kultúra, a aby sme mohli diverzifikovať kultúrnu ponuku, ktorú tu máme a zároveň tou našou obohacovať kultúru, ktorá je vonku. EHMK v sebe obsahuje veľké množstvo tém. Jednou z nosných tém je kultúrny a kreatívny priemysel, rozprávali sme sa hlavne o prostredí hudby, ale máme veľa práce aj s módou a dizajnom. Práve móda má v Trenčíne svoje historické podhubie, na ktoré chceme nadviazať súčasným spôsobom, na rôzne typy skla a produktového dizajnu, kultúrno-kreatívny priemysel berieme zoširoka.
Ďalšou veľmi dôležitou témou je verejný priestor. Vlani sme spustili projekt City Reimagined alebo Mesto pretvorené, je to jeden z našich vlajkových projektov a napája sa aj na fyzickú transformáciu mesta, ktorá je spojená s Európskymi hlavnými mestami kultúry, pretože program, vzdelávacie a ďalšie “softové” aktivity tvoria jednu vrstvu a zároveň je to veľmi dobrá príležitosť pomôcť kultúrnej infraštruktúre v mestách, ktoré držia titul EHMK. Jeden z kľúčových projektov v tejto súvislosti je prerábka železničného mosta. Aktuálne je to len lávka a most pre peších a cyklistov, ale mal by sa stať novým, súčasným a kultúrnym symbolom mesta.
Veľmi dôležité sú komunity. Pracujeme veľmi inkluzívne. Inklúzia a prístupnosť sú pre nás dôležitou témou. Znamená to sprístupňovanie rôznych typov programov pre rôzne typy publík. Nemyslím len fyzickú prístupnosť, ale transverzálne rôznorakú. A európske témy ako také. Demokracia, kritické myslenie a všetky tieto programy rozvíjame vo všetkých žánroch. Tešiť sa môžete na vizuálne umenie, literatúru, veľa hudby a popri tom všetkom sú vzdelávania a veci, ktoré nemusia byť viditeľné hneď na prvú, ale sú veľmi dôležitým nástrojom, aby sme celý rok titulu 2026 vedeli odviesť v čo najlepšej kvalite.
Veľmi podstatnou vecou, keď niečo robím, je budovanie publika, čo je celkovo veľmi náročná záležitosť.
Európske hlavné mestá kultúry sú akcelerátorom kultúrneho rastu v regiónoch a audience development, teda budovanie publika, je v tomto veľmi dôležitým pojmom. V najbližších rokoch budeme spúšťať program, ktorý nebude nevyhnutne viditeľný pre širokú verejnosť, volá sa Cultivating accessibility - Kultivácia prístupnosti, a budovanie publika je jednou jeho súčasťou. Akým spôsobom sa dajú oslovovať rôzne typy publika od detí, mládeže po seniorov až širokú verejnosť. Ako robiť program ako taký, aj keď je to subžáner, na ktorý niektorá skupina publika nie je zvyknutá, ako ho odkomunikovať, spraviť prístupnejším. K tomu bude tiež otvorená výzva a oslovíme aj kultúrne inštitúcie a organizácie v rámci regiónu. Participovať na tom budú zahraniční lektori, ktorí prídu odovzdať svoje skúsenosti, aby aj naše kultúrne inštitúcie vedeli rozširovať svoje vlastné fanúšikovské základne.
Zdroj: trencin26.sk
Celý podcast si môžete vypočuť TU → MOJA MUZIKA: Podcast
HISTÓRIA. Prvá písomná zmienka o existencii hradu je z roku 1113 v listine zoborského…
Iba najcitlivejšie uši poetických duší tulákov dokážu zachytiť clivú melódiu vzácnej…