Medzi Selcom a Trenčínom fungovala v minulosti lesná železnička, ktorá slúžila na zvážanie dreva z hôr Považského Inovca.
Jej prevádzka sa začala v období prvej svetovej vojny, po niekoľkých rokoch sa však skončila. Hoci tento zaujímavý technický projekt dnes už patrí minulosti, pôvodná trasa železničky sa stále teší obľube. V lesoch trenčianskeho regiónu ju kopíruje cesta, ktorú radi využívajú cyklisti, turisti a v zimnom období aj bežkári.
V Soblahove sa na niekdajšiu lesnú trať napojíte v blízkosti rozhľadne, ktorej výstavbu inicioval miestny obyvateľ Miroslav Mrázik. „U nás v Soblahove slúži táto cesta ako kyslíková dráha. Ľudia sa tadiaľ bicyklujú, je tam naozaj dobrá turistika a samotná trasa nie je náročná. Navyše sú odtiaľ krásne výhľady na Trenčín a okolie,“ opisuje.
Trasa lesnej železničky láka najmä ľudí z trenčianskeho regiónu, čoraz viac sa však dostáva do povedomia aj turistickým nadšencom z ďalších kútov Slovenska. Podľa Miroslava Mrázika jej návštevnosť mimoriadne stúpla najmä počas pandémie a držala sa aj počas letných mesiacov. „Keď mohli ľudia chodiť do hôr, tak chodili do nákupných stredísk. A keď im ich pre koronu zavreli, tak odrazu začali chodiť do hôr,“ konštatuje s tým, že najmä počas víkendov sa turisti vo väčšom počte vydávajú na miesta, po ktorých sa pred sto rokmi premávali vagóny naložené drevom.
Niekdajšia trať úzkorozchodnej železničky merala takmer 40 kilometrov. Začínala sa nad obcou Selec, pokračovala ponad Trenčianske Stankovce, Trenčiansku Turnú, Mníchovu Lehotu, Soblahov a končila sa v Trenčíne v areáli niekdajšej píly v Kubrej. Drevo sa z lesov Považského Inovca prepravovalo aj vďaka gravitácii, keďže sklon trate bol vypočítaný tak, aby sa vagóny samy zviezli z kopcov.
foto: juce.sk
Kúpeľné mesto Trenčianske Teplice sa pýši novou, jedinečnou atrakciou. Môžete tam…
Malebná zrúcanina viditeľná už z diaľky na vápencovo-dolomitickom kopci poskytujúca…