vitajtev trenčianskom kraji

Objavujte všetky skryté poklady z rôznych kútov nášho kraja.

Trenčín

30°C

polooblačno

Čaro Rematy

Keďže zima sa nám spoza okna už zvesela prihovára, tentoraz nás túlavé topánky zavedú po snežnej stope. Posvietili sme si na známe rekreačné stredisko Remata ešte pred štartom tohtoročnej zimnej sezóny.

Rázovitá horská oblasť Remata leží na strednom Slovensku, na pomedzí pohorí Žiar a Kremnické vrchy. Nájdete ju pri obci Ráztočno, 7 kilometrov od Handlovej a 16 kilometrov východne od okresného mesta Prievidza. Stredisko je prístupné autom i vlakom, ktorý má zastávku priamo na Remate.

Ako sme sa dočítali z múdrych kníh, názov Remata je odvodený z latinského slova „heremita“ alebo „eremita“, čo znamená pustovník. Nálezy zvyškov murovaného kostola, rozbitý zvon, dubové truhly i povesti potvrdzujú, že na území Rematy bola v minulosti pustovňa. Dnes je táto rekreačná oblasť dobre známa najmä vďaka nedotknutej prírode, čistému ovzdušiu a lyžiarskemu stredisku, kde s dlhoročnou tradíciou trénujú hlavne slovenskí paraolympionici.

V Kremnických vrchoch možno absolvovať romantické prechádzky prírodou. Nachádza sa tu viacero náučných chodníkov a značených turistických trás, ktoré sa dajú s prehľadom zvládnuť aj v zimnom období. A práve teraz, keď je všetko naokolo pokryté bielou perinou, je zážitok z tohto prostredia ešte viac umocnený.

Do terénu sme sa vybrali i my. Zaujala nás Bralova skala, najznámejšia dominanta, ktorá sa majestátne týči nad Rematou. Žltou turistickou značkou sa k nej možno vybrať už z Handlovej, my začíname na Remate, konkrétne pri chate Poniklec. Turistická trasa sa vinie priamo cez stredisko. Nedá nám a po chvíli kráčania zbehneme z cesty k svahu, odkiaľ preniká kopec radosti, a to doslovne. Detský džavot i vravu dospelákov počuť už zďaleka. Zasnežený kopec a nedeľné dopoludnie si tu užívajú rodiny s deťmi. Sánky, lopaty či iné šmýkadlá sú v plnom nasadení.

„Sme tu varení pečení. Keď napadne trocha snehu, hneď sem s deťmi vyrážame. Tuto v okolí je to najlepšie miesto, kde sa decká vybláznia a my rodičia s nimi,“ hovorí popri fotení svojich ratolestí pán Ondrej z neďalekej Handlovej. Dvakrát zdoláme nenáročný svah a na požičanej lopate sa z nostalgie spustíme dole aj my. Pokračujeme v ceste, no o chvíľu zastavíme opäť, a to v horskom hoteli Remata na kávičku. Pred vstupom nás víta tabuľa s mapou a vyznačenými turistickými zaujímavosťami. Ochotný hotelový personál nám poskytne informácie, čo všetko možno v okolí podniknúť.

Nabudení vchádzame do lesa nad hotelom. Chvíľu sa brodíme v snehu strmšou trasou až na Bralovu skalu. Aj napriek tomu, že teplomer vonku ukazuje presne bod mrazu, chlad pri šliapaní do kopca necítiť. Perinbaba práši perinu a my si vychutnávame túto čarovnú chvíľu, ďaleko od zhonu a každodenných povinností. Vrzgot snehu pod nohami a usilovne pracujúce ďatle – to je jediné, čo v lese počuť. Čoskoro sme už hore a trochu zadýchaní v nemom úžase hľadíme zo skaly dolu na Rematu. Pri dobrej viditeľnosti sa tu vraj naskytá krásny výhľad na celý prievidzský okres vrátane mesta Handlová či na Kľak, najvyšší vrch blízkeho okolia. Dnes však vďaka mliečnej hmle, ktorá sa rozpína všade navôkol, vidíme Rematu a jej okolie z úplne inej perspektívy – takej zimnej, rozprávkovej. Po chvíli kochania otočka a cesta späť. Ak by ste si vybrali náročnejšiu trasu, po značených turistických trasách možno pokračovať cez Sklenianske lúky až do Ráztočna či na opačnú stranu na Sedlo pod Vysokou.

Celá vychádzka nám zabrala vyše dvoch hodín. Príjemne unavení mierime k nášmu východiskovému bodu, chate Poniklec. Drevená „perníková chalúpka“ pri ceste púta pozornosť už na prvý pohľad. Medzi dverami nás strieda veselá skupinka turistov v strednom veku. Na otázku, či sme tu dobre, razom odpovedajú: „Áno, isteže, takú zabíjačku nemajú široko-ďaleko! Sadajte!“ Ideme teda vyskúšať, čo dobré na zahryznutie nám pripravia. V ponuke je tradičná slovenská kuchyňa, zabíjačkové špeciality, ale aj niečo ľahšie, zeleninové pre „dietárov“. Najprv sme ochutnali slepačí vývar a cesnačku, obe prešli na výbornú. Bryndzové halušky a bravčová panenka na hríbikoch tiež nesklamali. Milá obsluha dotvárajúca príjemnú atmosféru zariadenia len potvrdila, že hladu sa na Remate báť netreba. Vonku sa už medzičasom zotmelo a my sa musíme pomaly zberať domov.

Zimná návšteva Rematy však ponúka viacero zážitkov a človek sa tu nebude nudiť ani pri dlhšom pobyte. Fanúšikovia koní si prídu na svoje v jazdeckom klube Navaho, ktorého areál nemožno minúť už pri odbočke z hlavnej cesty smer Remata. Za zmienku stoja i okrasné rybníky opodiaľ. V zimnom období si tu možno uloviť rybku či pozrieť gazdovský dvor so zvieratami. Po mrazivých zimných aktivitách poteší wellness v horskom hoteli Remata. Zariadenie poskytuje aj viaceré športové služby, kongresové a teambuildingové vybavenie.

Ak máte chuť vyraziť trochu ďalej, za návštevu určite stoja dvadsať kilometrov vzdialené Bojnice s jedným z najkrajších zámkov v strednej Európe a zároveň najstaršou zoo na Slovensku. Netradičný zážitok ponúka i Hornonitriansky banský skanzen – baňa Cigeľ, kde si možno vyskúšať fáranie do útrob bane a absolvovať rovnakú cestu, akú denne zažívajú baníci pri svojej práci.

V čase našej návštevy, v polovici decembra, sme sa dozvedeli, že otvorenie lyžiarskeho strediska v Remate je túto sezónu ohrozené. Ak to tak bude, netreba mať hlavu v smútku. Máme tip aj pre lyžovania chtivých, a to konkrétne lyžiarske stredisko Cigeľ. Nachádza sa len dvadsať minút cesty autom od Rematy a zjazdové lyžovanie tu má dlhoročnú tradíciu. Prvý lyžiarsky vlek bol spustený do prevádzky ešte v roku 1979. Stredisko ponúka dve zjazdovky – 800 a 280 metrov. V prípade potreby má umelé zasnežovanie a možno si tu užiť i večerné lyžovanie. Pravdepodobný termín otvorenia lyžiarskej sezóny 2017/2018 bol stanovený na záver decembra, v závislosti od aktuálnych snehových podmienok. Okrem zjazdového lyžovania majú v Cigli bohatú históriu aj bežky. Pri dostatočnej snehovej pokrývke je k dispozícii približne 40 kilometrov upravených bežeckých tratí.

Na záver späť na Rematu. Príjemne prekvapila svojím zimným šarmom, prírodnou scenériou, potešila aj naše chuťové poháriky. Oblasť môžeme smelo odporúčať ako miesto vhodné na aktívny oddych a chvíle pohody v lone krásnej zimnej prírody.